MAXI BLAHA SPIELT EMILIE FLÖGE

BELVEDERE „EMILIE FLÖGE – GELIEBTE MUSE“
In einem Theaterstück im Oberen Belvedere begibt sich Maxi Blaha ab 13.3.2018 auf die Spuren des It-Girls der Wiener Moderne, der Modepionierin und Geliebten Gustav Klimts: Emilie Flöge. Das Stück findet anlässlich des 100. Todestages Klimts im Rahmen der Neuaufstellung der Sammlung im Oberen Belvedere statt, Tickets unter www.wien- ticket.at
Schauspiel: Maxi Blaha
Musik: Georg Buxhofer
Regie: Heidelinde Leutgöb
Uraufführung; 13.3. 2018, Marmorsaal, Oberes Belvedere
Weitere Termine im Belvedere: 15.3., 27.3., 5.4, 12.4., 19.4., 8.5. und 22.5.2018
Weitere Gastspiele 2018:
Istanbul, Paris, London, Australien, Indien mit der englischsprachigen Version EMILIE FLÖGE – BELOVED MUSE
EMILIE FLÖGE – BELOVED MUSE
by Penny Black, 2018
for Maxi Blaha
on the centenary of the death of Gustav Klimt, 1918
Belvedere, Vienna

Emilie Flöge (1874-1952), reformist fashion designer and one of the Flöge Sisters who ran a hugely successful fashion salon; she was also life companion to Gustav Klimt and an integral part of Vienna’s fin de siècle art movement. Those are the facts, but who was Emilie Flöge really? Beloved Muse re-imagines the part of Emilie’s life that she deliberately burnt, and rescues a radical and extraordinary woman from the ashes.

Maxi Blaha, an actress renouned for her sensitive portrayals of Austrian female icons (e.g. Bertha von Suttner…) in her acting utilizes original props initially owned by Flöge and Klimt, her musical partner on stage accompanies her on the E-Bass.

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ES GIBT MICH NUR IM SPIEGELBILD
Bachmann | Jelinek
Szenische Uraufführung mit Musik

„Hier wird kaum von einer Biographie die Rede sein, eine Biographie ist ein zu weiches Bett für die Werke der Bachmann, und ein solches Bett steht uns nicht zu.“ ELFRIEDE JELINEK
Nach dem großen Erfolg und weltweiten Gastspielen ihres Theatersolos über Bertha von Suttner FEUERSEELE / SOUL OF FIRE widmet sich Maxi Blaha 2016 zwei österreichischen Ausnahme-Autorinnen. Zu Ehren des 90. Geburtstages von Ingeborg Bachmann feiert die Schauspielerin die beiden Autorinnen mit einem szenischen Theaterabend mit live Musik. (40. Tage der deutschsprachigen Literatur / Verleihung des Ingeborg Bachmann-Preises 2016 in Klagenfurt).
Konzept, Idee: Maxi Blaha
Texte: Elfriede Jelinek & Ingeborg Bachmann
Schauspiel: Maxi Blaha
Klavier und Komposition: Simon Raab
Regie: Martina Gredler (Burgtheater Wien)
Dramaturgie: Verena Humer (E.Jelinek-Forschungszentrum)
Kostüme: Moana Stemberger (Burgtheater Wien)

Reviews:

“I exist only in the reflection”: premiere rewarded with plenty of applause.

“Jelinek’s virtuously artful text converted into 55 minutes of intense stage delight.”

“The very amusing contrast between strenuous intellectual labour and quite “profane” household chores an the insatiable desire to lead a “normal” life…….

All that (and a lot more) Blaha concentrates with urgency and at the same time “playfully” under M. Gredler’s direction a double Portrait of two most exceptional Austrian writers intensively and well worth seeing.”

„Blaha performed the monologue with sovereignty and intensive stage presence”

“Not even an hour, and it is all over. One feels almost short taken.”

Maxi Blaha, actress
Born and raised in Vienna, Austria. Graduation at the University of performing Arts and the Schauspielschule Krauss in Vienna. Member oft the Wiener Burgtheater Ensemble and many other well known theatres all over Germany and Austria. She has worked with well known directors like Giorgio Strehler, Andre Heller, Achim Benning, Paulus Manker and played more than 50 main characters in theatre plays. (Goethe, Schiller, Jelinek, Shakespeare, Kleist, Bernhard…).
Maxi Blaha has released 7 Solo-CDs and toured with her jazz/literature programmes and solo plays all over Europe, USA, Australia, NZ, India, Iran, Japan.